Õppeaine "Mäng" oluline kirjandus:
Kogumiku õppemängude eesmärk on laiendada laste sõnavara,
süvendada sõnade täpset hääldamist ning harjutada oskust eristada
sõnades häälikuid. Mängides neid õppemänge omandab laps lugemise
ja kirjutamise esmaseid oskusi temale kõige meelepärasemas
tegevuses. Mängude kogumik on mõeldud abimaterjaliks koolieelsete
lasteasutuste õpetajatele, üliõpilastele ja lastevanematele.
Liiklusmängude esmatähtsaks ülesandeks on laste ettevalmistamine
käitumiseks tänaval vastavalt liiklusreeglitele. Mängu abil tuuakse
õpetusse faktid ja nende vahelised seosed. Mängides tunneb laps
ennast kõige vabamalt, nii omandab ta liiklusalaseid teadmisi
märkamatult ja loomulikult. Mäng rahuldab laste vajadusi, rikastab
nende kogemusi, täidab päeva tähtsa osa ning valdab tunne „ma saan
hakkama! “Andkem siis lapsele võimalus mängides tunnetada
maailma ja olge oma lastele heaks eeskujuks!
Matemaatiliste mõistete õpetamine 1-3aastastele. Mänge ja mängulisi
võtteid kasutades saab lastele märkamatult õpetada kõike eluks
vajalikku, alates käte pesemisest ja riidesse panemisest kuni lugemise
ja arvutamiseni. Kogumik sisaldab kahe sõimeõpetaja, kohandatud ja
praktikas katsetatud mängukirjeldusi ja harjutusi matemaatiliste
mõistete mänguliseks õpetamiseks sõimeealistele.
Teemad:
• värvid, hulgad, rühmitamine ja loendamine
• suurused ja mõõtmine
• orienteerumine ajas
• orienteerumine ruumis ja tasapinnal
• valik luuletusi, liisusalme ja näpumänge
Käed on mänguasjad, mis on alati varrukast võtta. Lisaks on need
mängud tõelised imerelvad. Lapsel on probleeme mälu ja
meelespidamisega... Poisid on rahutud ja ei keskendu... Üks laps ei
söanda kõva häälega rääkida... Teine ei julge kaaslastega koos olla...
Kolmanda pea ei jaga matemaatikat... Mõni ei pea rütmi... Selle kõige
puhul aitab näpumängude mängimine. «Kus mu pöial?» on raamat,
milles põhjalikumalt lahti seletatud mängude kõrvale on paigutatud
nende variante ja teisendusi. Sama mäng mitmes sõnastuses annab
tugeva loomingulise tõuke laste keeletajule, teisalt annab variantide
kasutamine toreda võimaluse vana mängu sissetoomiseks pisut uuel
kujul. Kogumiku tekstide sõnastus ei ole ainuvõimalik, õpetajal ja
lastel enestel on õigus tekste pikendada, lühendada, suupärasemaks muuta või ümbergi teha.
Väikese lapse põhitegevus on mäng. Just läbi mängu kinnistab laps
uusi teadmisi, katsetab omandatud oskusi ja valmistub suureks saama.
Lugema õppimine ei tohiks olla lapsele tüütu kohustus, vaid lõbus ja
põnev. „Mängides lugema” raamat tutvustab lapsevanemale, õpetajale
ja lastega tegelevatele spetsialistidele laia valikut mängudest, mis
aitavad kaasa lapse lugemisvalmiduse ja -oskuse kujunemisele.
Raamatu esimese osa mängudel on rõhk häälikute kuulmisel sõnas ja
tähtede õppel. Raamatu teises osas on lugemismängud, mis aitavad
lihvida lapse lugemisoskust ja seda uut oskust mängudes kasutada.
6. Keskkonnamängude kogumik II. 2002. Tuusti, A., Lotman, K., Loide, M.
Tartu.
Keskkonnamängude kogumik on välja kasvanud koolituskursusest looduse vahendajatele.
Suure osa kogumikus sisalduvatest mängudest leiad siit:
http://www.okoturism.com/content/keskkonna-m%C3%A4ngude-kogumik
7. Mänge siit ja sealt. 2005. Maaja Mänd (koostaja). Kirjastus Ilo.
Mängides õpivad väikesed inimesed tundma maailma, arenevad nii
nende vaimsed kui ka kehalised võimed. Suur tähtsus on mängul
lapse tunnete ja loovuse arengus. Eriti vajab mänguks aega
eelkooliealine laps, sest mängimine on tema põhitegevus. Mängides
õpib laps märkamatult, tal on põnev ja huvitav õppida. Tark
täiskasvanu (lapsevanem, õpetaja, lapsehoidja) oskab kasutada
mänge ja mängulisi situatsioone lapse arenguks soodsa
kasvukeskkonna loomisel.
Kogumik sisaldab Eesti lasteadades populaarseid mänge, mida võib
ka edukalt kodus (koos perega, laste peol, matka jm) mängida.
8. Vanad head õuemängud. 2010. Krista Kivisalu. Ajakirjade Kijastus.
Raamatus on üle neljakümne hea õues mängimise mängu eesti laste
mängude kuldvarast. Hargikull, ukapeitus, Kapsapea ja Vanaema
lõngakera – mäletate neid ju küll!
Lisasime ka mõned sellised mängud, mida mängivad tänapäeva
koolilapsed ja mida raamatus esinenud lapsed koostajale tungivalt
soovitasid. Kes teab, ehk jõuavad ka need kord eesti laste mängude
kuldvarasse.
Iga mängu juures on pilt ning raamatu lõpus valik liisusalme.
9. Meediamängud lasteaias. 2010. Kristi Vinter.
Esimene eestikeelne lasteaia meediakasvatust tutvustav raamat. Raamat sisaldab lasteaia
meediakasvatuse põhialuseid, nende seoseid koolieelse lasteasutuse riikliku õppekavaga ning
rohkelt mänge ja tegevuste kirjeldusi, mida saab kohe ja suurema vaevata lasteaias kasutada
ning edasi arendada.
Raamat on täismahus saadaval EDUKO kodulehel:
http://eduko.archimedes.ee/files/meediam%C3%A4ngude%20sisu.pdf
Raamatus on nii laste arendamiseks kui lihtsalt igavuse peletamiseks 100
mängu. Iga mängu puhul on ära märgitud, kuidas seda ette valmistada ja
mismoodi mäng kulgeb.
11. Liikumismängud 1-3aastastele lastele. 2009. Imbi Raasuke. Kirjastus Ilo
Liikumiskasvatuse üheks oluliseks eesmärgiks on positiivsete
liikumiskogemuste loomine võimalikult varases lapseeas.
Liikumismängud aitavad arendada lapse individuaalsust, tema
kehalisi võimeid ja sotsiaalseid oskusi. Õpetaja õpib last paremini
tundma, avastab tema erisusi ja oskab nendega teistes tegevustes
arvestada. Eesmärk on luua lapsele sellised õppimisvõimalused, mis
lähtuvad lapsest. Raamatus olevad mängud jagunevad kõnni-,
jooksu-, hüplemis-, veeretamis- ja roomamismängudeks.
12. Tea ja Toimeta 35. Mängides õpime ja õpetame. Kirjastus Ilo.
Kogumikust leiab 4 õpetaja poolt mõeldud ja kohandatud mänge ja
mängulisi võtteid. Ülle Perve mängud (TLÜ Rakvere Kolledžis
valminud diplomitöö põhjal) on mõeldud looduses mängimiseks, sest
lapsed peavad saama olla ja tegutseda vabas õhus. Neid mänge võib
sobiva ilmastikuga õues läbi viia igal aastaajal. Marika Kuusmann
(Tabasalu Lasteaia Tibutare õpetaja) kirjeldab lugemismänge, millest
paljud on tema rühma laste välja mõeldud ja neile seepärast ka
meeldinud. Margarita Raun (TPSi muusikaõppejõud) selgitab,
millised on sõrmemängude kasutamise võimalused. Tema kirjeldatud
mängude juurde kuuluvad ka noodid. Tallinna Kadaka Lasteaia õppe-
ja kasvatusala juhataja Tiina Kauk tuletab pildimaterjali abil meelde,
kuidas lihtsaid igapäevaseid mänguvahendeid kasutades on võimalik matemaatikat õppida.
Lisaks kirjeldab ta ka mitmeid matemaatilisi mänge.
13. Arengu jälgimise mäng. 2010. Jana Rebane, Kristi Kirbits, Reet Varik.
Kirjastus Ilo
See lihtne, aga huvitav mäng on mõeldud lisamaterjaliks
lasteaiaõpetajale. Eri raskusastmetega mängu abil saab jälgida
mänguliselt ja lapse jaoks huvitaval viisil 3–7aastaste arengut.
Lapsega individuaalselt läbiviidava mängu juurde kuuluvad
mängualus ja erinevad tasapinnalised kujukesed. Tulemuste
fikseerimiseks on juhendid ja tabelid.
14. Tervis ja terviseteadlikkus läbi toitumis- ja liikumismängude. 2010.
Juhendmaterjali on koondatud paremik tervislikku toitumist edendavatest mängudest, mis
laekusid 2006. aastal Tervise Arengu Instituudi poolt algatatud samanimelisele
ideekonkursile. Juhend on koostatud eelkõige koolieelsete lasteasutuste personalile (rühma-,
liikumis-, muusikaõpetajad, tervishoiutöötajad jt), kes on seotud õppe- ja kasvatustegevuse
läbiviimisega asutuses ning oma igapäevase tegevuse kaudu saavad kujundada laste
tervislikke toitumisharjumusi läbi mängu ja kehalise aktiivsuse edendamise.
Mängude kogumik täies mahus allalaetav:
http://www.tai.ee/valjaanded/trukised-ja-infomaterjalid
15. Õpime õues mängides. 2009. Sirje Raadik. Kirjastus Ilo
Raamat on mõeldud alushariduse ja esimeste kooliastmete õpetajatele,
samuti teistele lastega tegelevatele täiskasvanutele, kellele meeldib
lastega õues õppida, mängida ja mängides õppida. „Õpime õues
mängides” sisaldab ligi 200 mängukirjeldust, mida saab õuetundides
kasutada. Mängud sobivad erinevate ainete integreeritud õppeks.
Kuulub sarja „Hea tunni võti”.
No comments:
Post a Comment