Monday, April 9, 2012

Tähtsad raamatud...

Nonii, minu järgmine oluline postitus tekib siia just nüüd! :) Panen siia olulised raamatud, mida olen ise kasutanud ning mille nimekirja andis õppejõud meile, lisan siia  mõndadest pildid, et hiljem see raamat silme ette tuleks.

Õppeaine "Mäng" oluline kirjandus: 
1. Mängime ja õpime. 2009. Aino Ugaste. Kirjastus Ilo 
Kogumiku õppemängude eesmärk on laiendada laste sõnavara, 
süvendada sõnade täpset hääldamist ning harjutada oskust eristada 
sõnades häälikuid. Mängides neid õppemänge omandab laps lugemise 
ja kirjutamise esmaseid oskusi temale kõige meelepärasemas 
tegevuses. Mängude kogumik on mõeldud abimaterjaliks koolieelsete 
lasteasutuste õpetajatele, üliõpilastele ja lastevanematele. 




2. Liiklusmängud ja -tegevused. 2008. Eda Kohari, Liilia Erik. Kirjastus Ilo 
Liiklusmängude esmatähtsaks ülesandeks on laste ettevalmistamine 
käitumiseks tänaval vastavalt liiklusreeglitele. Mängu abil tuuakse 
õpetusse faktid ja nende vahelised seosed. Mängides tunneb laps 
ennast kõige vabamalt, nii omandab ta liiklusalaseid teadmisi 
märkamatult ja loomulikult. Mäng rahuldab laste vajadusi, rikastab 
nende kogemusi, täidab päeva tähtsa osa ning valdab tunne „ma saan 
hakkama! “Andkem siis lapsele võimalus mängides tunnetada 
maailma ja olge oma lastele heaks eeskujuks! 

3. Mängides arvutama. 2010. Tiia Leitma, Made Piilberg. Kirjastus Ilo 
Matemaatiliste mõistete õpetamine 1-3aastastele. Mänge ja mängulisi 
võtteid kasutades saab lastele märkamatult õpetada kõike eluks 
vajalikku, alates käte pesemisest ja riidesse panemisest kuni lugemise 
ja arvutamiseni. Kogumik sisaldab kahe sõimeõpetaja, kohandatud ja 
praktikas katsetatud mängukirjeldusi ja harjutusi matemaatiliste 
mõistete mänguliseks õpetamiseks sõimeealistele. 
Teemad: 
• värvid, hulgad, rühmitamine ja loendamine 
• suurused ja mõõtmine 
• orienteerumine ajas 
• orienteerumine ruumis ja tasapinnal 
• valik luuletusi, liisusalme ja näpumänge 

4. Kus mu pöial? 2006. Erika Kalamees. Tallinna Ülikool. 
Käed on mänguasjad, mis on alati varrukast võtta. Lisaks on need 
mängud tõelised imerelvad. Lapsel on probleeme mälu ja 
meelespidamisega... Poisid on rahutud ja ei keskendu... Üks laps ei 
söanda kõva häälega rääkida... Teine ei julge kaaslastega koos olla... 
Kolmanda pea ei jaga matemaatikat... Mõni ei pea rütmi... Selle kõige 
puhul aitab näpumängude mängimine. «Kus mu pöial?» on raamat, 
milles põhjalikumalt lahti seletatud mängude kõrvale on paigutatud 
nende variante ja teisendusi. Sama mäng mitmes sõnastuses annab 
tugeva loomingulise tõuke laste keeletajule, teisalt annab variantide 
kasutamine toreda võimaluse vana mängu sissetoomiseks pisut uuel 
kujul. Kogumiku tekstide sõnastus ei ole ainuvõimalik, õpetajal ja 
lastel enestel on õigus tekste pikendada, lühendada, suupärasemaks muuta või ümbergi teha.  

5. Mängides lugema. 2009. Anneli Laamann. Kirjastus Ilo 
Väikese lapse põhitegevus on mäng. Just läbi mängu kinnistab laps 
uusi teadmisi, katsetab omandatud oskusi ja valmistub suureks saama. 
Lugema õppimine ei tohiks olla lapsele tüütu kohustus, vaid lõbus ja 
põnev. „Mängides lugema” raamat tutvustab lapsevanemale, õpetajale 
ja lastega tegelevatele spetsialistidele laia valikut mängudest, mis 
aitavad kaasa lapse lugemisvalmiduse ja -oskuse kujunemisele. 
Raamatu esimese osa mängudel on rõhk häälikute kuulmisel sõnas ja 
tähtede õppel. Raamatu teises osas on lugemismängud, mis aitavad 
lihvida lapse lugemisoskust ja seda uut oskust mängudes kasutada.  

6. Keskkonnamängude kogumik II. 2002. Tuusti, A., Lotman, K., Loide, M. 
Tartu. 
Keskkonnamängude kogumik on välja kasvanud koolituskursusest looduse vahendajatele. 
Suure osa kogumikus sisalduvatest mängudest leiad siit: 
http://www.okoturism.com/content/keskkonna-m%C3%A4ngude-kogumik  
7. Mänge siit ja sealt. 2005. Maaja Mänd (koostaja). Kirjastus Ilo. 
Mängides õpivad väikesed inimesed tundma maailma, arenevad nii 
nende vaimsed kui ka kehalised võimed. Suur tähtsus on mängul 
lapse tunnete ja loovuse arengus. Eriti vajab mänguks aega 
eelkooliealine laps, sest mängimine on tema põhitegevus. Mängides 
õpib laps märkamatult, tal on põnev ja huvitav õppida. Tark 
täiskasvanu (lapsevanem, õpetaja, lapsehoidja) oskab kasutada 
mänge ja mängulisi situatsioone lapse arenguks soodsa 
kasvukeskkonna loomisel.  
Kogumik sisaldab Eesti lasteadades populaarseid mänge, mida võib 
ka edukalt kodus (koos perega, laste peol, matka jm) mängida.
  8. Vanad head õuemängud. 2010. Krista Kivisalu. Ajakirjade Kijastus. 
Raamatus on üle neljakümne hea õues mängimise mängu eesti laste 
mängude kuldvarast. Hargikull, ukapeitus, Kapsapea ja Vanaema 
lõngakera – mäletate neid ju küll!  
Lisasime ka mõned sellised mängud, mida mängivad tänapäeva 
koolilapsed ja mida raamatus esinenud lapsed koostajale tungivalt 
soovitasid. Kes teab, ehk jõuavad ka need kord eesti laste mängude 
kuldvarasse.  
Iga mängu juures on pilt ning raamatu lõpus valik liisusalme.  
9. Meediamängud lasteaias. 2010. Kristi Vinter.  
Esimene eestikeelne lasteaia meediakasvatust tutvustav raamat. Raamat sisaldab lasteaia 
meediakasvatuse põhialuseid, nende seoseid koolieelse lasteasutuse riikliku õppekavaga ning 
rohkelt mänge ja tegevuste kirjeldusi, mida saab kohe ja suurema vaevata lasteaias kasutada 
ning edasi arendada. 
Raamat on täismahus saadaval EDUKO kodulehel: 
http://eduko.archimedes.ee/files/meediam%C3%A4ngude%20sisu.pdf  
10. 100 mängu lapsega. 2003. Krista Kivisalu (kostaja). Ajakirjade Kirjastus. 
Raamatus on nii laste arendamiseks kui lihtsalt igavuse peletamiseks 100 
mängu. Iga mängu puhul on ära märgitud, kuidas seda ette valmistada ja 
mismoodi mäng kulgeb. 







11. Liikumismängud 1-3aastastele lastele. 2009. Imbi Raasuke. Kirjastus Ilo 
Liikumiskasvatuse üheks oluliseks eesmärgiks on positiivsete 
liikumiskogemuste loomine võimalikult varases lapseeas. 
Liikumismängud aitavad arendada lapse individuaalsust, tema 
kehalisi võimeid ja sotsiaalseid oskusi. Õpetaja õpib last paremini 
tundma, avastab tema erisusi ja oskab nendega teistes tegevustes 
arvestada. Eesmärk on luua lapsele sellised õppimisvõimalused, mis 
lähtuvad lapsest. Raamatus olevad mängud jagunevad kõnni-, 
jooksu-, hüplemis-, veeretamis- ja roomamismängudeks.  
12. Tea ja Toimeta 35. Mängides õpime ja õpetame. Kirjastus Ilo. 
Kogumikust leiab 4 õpetaja poolt mõeldud ja kohandatud mänge ja 
mängulisi võtteid. Ülle Perve mängud (TLÜ Rakvere Kolledžis 
valminud diplomitöö põhjal) on mõeldud looduses mängimiseks, sest 
lapsed peavad saama olla ja tegutseda vabas õhus. Neid mänge võib 
sobiva ilmastikuga õues läbi viia igal aastaajal. Marika Kuusmann
(Tabasalu Lasteaia Tibutare õpetaja) kirjeldab lugemismänge, millest 
paljud on tema rühma laste välja mõeldud ja neile seepärast ka 
meeldinud. Margarita Raun (TPSi muusikaõppejõud) selgitab, 
millised on sõrmemängude kasutamise võimalused. Tema kirjeldatud 
mängude juurde kuuluvad ka noodid. Tallinna Kadaka Lasteaia õppe- 
ja kasvatusala juhataja Tiina Kauk tuletab pildimaterjali abil meelde, 
kuidas lihtsaid igapäevaseid mänguvahendeid kasutades on võimalik matemaatikat õppida. 
Lisaks kirjeldab ta ka mitmeid matemaatilisi mänge.
13. Arengu jälgimise mäng. 2010. Jana Rebane, Kristi Kirbits, Reet Varik. 
Kirjastus Ilo 
See lihtne, aga huvitav mäng on mõeldud lisamaterjaliks 
lasteaiaõpetajale. Eri raskusastmetega mängu abil saab jälgida 
mänguliselt ja lapse jaoks huvitaval viisil 3–7aastaste arengut. 
Lapsega individuaalselt läbiviidava mängu juurde kuuluvad 
mängualus ja erinevad tasapinnalised kujukesed. Tulemuste 
fikseerimiseks on juhendid ja tabelid. 
14. Tervis ja terviseteadlikkus läbi toitumis- ja liikumismängude. 2010. 
Juhendmaterjali on koondatud paremik tervislikku toitumist edendavatest mängudest, mis
laekusid 2006. aastal Tervise Arengu Instituudi poolt algatatud samanimelisele
ideekonkursile. Juhend on koostatud eelkõige koolieelsete lasteasutuste personalile (rühma-, 
liikumis-, muusikaõpetajad, tervishoiutöötajad jt), kes on seotud õppe- ja kasvatustegevuse
läbiviimisega asutuses ning oma igapäevase tegevuse kaudu saavad kujundada laste 
tervislikke toitumisharjumusi läbi mängu ja kehalise aktiivsuse edendamise. 
Mängude kogumik täies mahus allalaetav: 
http://www.tai.ee/valjaanded/trukised-ja-infomaterjalid  
15. Õpime õues mängides. 2009. Sirje Raadik. Kirjastus Ilo 
Raamat on mõeldud alushariduse ja esimeste kooliastmete õpetajatele, 
samuti teistele lastega tegelevatele täiskasvanutele, kellele meeldib 
lastega õues õppida, mängida ja mängides õppida. „Õpime õues 
mängides” sisaldab ligi 200 mängukirjeldust, mida saab õuetundides 
kasutada. Mängud sobivad erinevate ainete integreeritud õppeks. 
Kuulub sarja „Hea tunni võti”.  

No comments:

Post a Comment